Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Weinig budget en je wilt meer naamsbekendheid? Zo doe je dat

Je bedrijf staat al maar je zou wat meer naamsbekendheid willen. Iets meer ‘rumour around the brand’ doet elk merk en bedrijf goed. Maar hoe doe je dat? Zonder al te veel moeite en – vooral – zonder al te veel geld uit te geven? Een advertentie op de voorpagina van De Telegraaf zetten, dat kun je alleen als je bulkt van het geld. Hier lees je 17 snelle goedkope en direct bruikbare tips.:

1. Maak een eigen pagina op Pinterest.

Je bent het misschien of waarschijnlijk al langer van plan maar neem nu echt even de tijd om een Pinterest-pagina te maken. Niet alleen je producten zet je erop maar ook producten en beelden waardoor jij wordt geïnspireerd. Het is gratis en het kost jou alleen maar even tijd en moeite. Néém die tijd.

2. Geef een relevant cadeautje bij een product.

De hardloopwinkel die een paar sokken gratis cadeau doet bij nieuwe hardloopschoenen of de fietsenzaak die bij een nieuwe racefiets een bidon en een eerste servicebeurt gratis weggeeft, kan rekenen op positieve mond-tot-mondreclame en dus meer naamsbekendheid en dus meer nieuwe klanten.

3. Schrijf een blog op je eigen website.

Ga bloggen, ook al doe je het kort en maar één keer per week. De website heb je al, het enige dat je hoeft te doen is jezelf etten tot het schrijven van een stukje, het liefste geregeld, dus bijvoorbeeld elke week. Over een nieuw product, over een goede klant, over een medewerker, over je vakantie, alles kan, want mensen zijn geïnteresseerd in mensen, en jouw klanten dus in jou. Extra voordeel: je kunt in je e-mailnieuwsbrieven naar je blog verwijzen.

4. Word lid van een ondernemersvereniging of -netwerk.

Je denkt misschien: ik lid van een ondernemersvereniging? Daar zitten mijn concurrenten en het kost me weer een avond… denk nog een keer. Er zitten ook potentiële klanten en samenwerkingspartners, en overigens krijg je van je concurrenten ook inspiratie, en doe je ideeën op door met hen te praten. Het is altijd vrijblijvend.

5. Breid om je naamsbekendheid te vergroten je activiteiten uit.

Heb je een koffie- en lunchtentje en vallen je appeltaarten en cheesecakes erg in de smaak? Ga een workshop organiseren waarin je de deelnemers leert hoe zij ook zo’n taart of cake kunnen maken. De deelnemers spreken dit weer door en jouw bedrijf krijgt weer meer naamsbekendheid.

6. Zet jezelf op de kaart via het plaatselijke krantje.

Ben je nieuw in een stad? Open je een nieuwe zaak? Vestig je je als zelfstandig consultant? Neem contact op met de redactie van het plaatselijke huis-aan-huisblad, omroep of website. Jouw komst is lokaal nieuws.

7. Word actiever op social media en vergroot zo je naamsbekendheid.

Facebook, Twitter, het al genoemde LinkedIn en Pinterest maar ook Instagram, Snapchat en WhatsApp zijn gratis en hebben tegelijkertijd een immens bereik. Verwacht niet direct wonderen als je iets over je nieuwe dienst op Facebook of Twitter zet maar vertel dingen die jij als deskundige op jouw gebied weet (over vliegvissen, FIFA 2019, patroonknippen, interieurstyling, pianostemmen). Je trekt automatisch meer lezers – en later reacties en mensen die jouw berichten weer gaan delen. Reageer zelf ook op reacties en berichten van anderen onder jouw posts.

8. Hou je socialmedia-activiteiten in de gaten.

Gebruik een goed socialmediamonitorprogramma zoals Tweetdeck of Hootsuite om in de gaten te houden waar en door wie je wordt genoemd en om berichten over jouw onderwerpen en expertise bij te houden van anderen.

9. Hou een presentatie.

Kijk naar wie in jouw buurt of woonplaats presentaties organiseert: dat gebeurt in buurthuizen, bibliotheken, boekhandels, verenigingen, kerken en uiteraard de Kamer van Koophandel. Vertel de organisatoren dat jij graag iets wilt vertellen over jouw expertise en zij omarmen je al snel.

10. Volg ook anderen.

Als je Twitter en Facebook actief gebruikt moet je zorgen dat je ook andere mensen, organisaties, media en bedrijven volgt. Heb je directe concurrenten? Op Twitter kun je snel zien wie de volgers zijn van die concurrenten. Ga die zelf ook volgen. Zij zien snel dat jij hen volgt en ze zullen jou dan ook sneller gaan volgen. En geheid dat het later ook jóuw klanten worden.

11. Post vaker iets op LinkedIn.

Op LinkedIn kun je lange verhalen schrijven maar ook korte bijdragen. Die laatste worden goed (veel beter) gelezen en je bent daarmee zichtbaarder op LinkedIn. Waarover je moet schrijven? Je kunt over alles schrijven, over wat je opviel in de media of bij collega-ondernemers of nieuwsberichten over de branche waarin jij werkzaam bent. Wie schrijft die blijft.

12. Geef gratis giveaways weg.

Giveaways zijn een uitstekend middel om je naam onder de mensen te brengen. Laat bijvoorbeeld pennen bedrukken met jouw bedrijfsnaam. Of USB-sticks, of een notitieboekje of -blokje. Er liggen hier op mijn bureau pennen van Belsimpel, Theodoor Gilissen Bankiers, Nemass De Boer. Zo’n pen in een hoge oplage kost je niet veel, en het effect is gegarandeerd. Dat komt door de wet van de zwerfpen: niemand heeft een balpen langer dan een maand in zijn of haar bezit. Pennen zwerven nu eenmaal.

13. Of geef gratis monsters weg.

Als jij schoorsteenveger of rioolontstopper bent heb je geen gratis monsters of weg te geven. Maar als je olijven, tapenade en hummus op de markt verkoopt, moet je voor je kraam een tafeltje zetten met daarop bakjes olijven, toastjes met hummus en andere lekkernijen. Mensen blijven staan en proeven en kopen. Schoorsteenvegers of rioolontstoppers moeten, om hun naamsbekendheid te vergroten, pennen met hun naam erop weggeven.

14. Like en retweet en deel berichten van anderen.

Social media zijn in de eerste plaats social. Dus gedraag je ook sociaal en deel complimenten uit door te delen en te liken. Je krijgt wat je geeft zelf altijd terug, dat is ook het mooie van social media.

15. Stuur je relaties in plaats van een e-mail eens een persbericht.

Met een persbericht breng je nieuws over jouw onderneming of producten onder de aandacht van nieuwsmedia. Als je dat goed doet en ook echt iets nieuwswaardigs te melden hebt, krijg je gratis publiciteit. Het loont ook de moeite om een persbericht tegelijk naar je relaties en klanten en potentiële klanten sturen. Zij lezen je persbericht, zien het als nieuws en dan is e-mail het medium waarmee zij het nieuws lezen. Zo creëer je dus je eigen medium.

16. Heb je een eigen pand? Hang vlaggen op.

Je zult versteld staan van het effect van wapperende vlaggen met je bedrijfsnaam erop, die je aan je bedrijfspand hangt of ervoor zet. Zeker als er veel mensen voorbij-lopen of rijden zijn vlaggen heel effectief voor het vergroten van je naamsbekendheid.

17. Maak je zelf nóg zichtbaarder met een eigen winkel.

Je hebt nog geen winkel maar wel producten die je in een winkel zou kunnen verkopen, zoals sieraden, meubels, planten, foto’s, kunst, posters, litho’s in fraaie wissellijsten etcetera? Open dan een tijdelijke winkel in een winkelpand bij jou in de buurt dat al een tijdje leegstaat. De eigenaar is vaak geïnteresseerd omdat een tijdelijke winkel of pop-up-store ook goed is voor de traffic voor winkeliers in de buurt of in hetzelfde pand of winkelcentrum, die vaak ook zijn huurders zijn.

Je hebt nog geen winkel maar wel producten die je in een winkel zou kunnen verkopen, zoals sieraden, meubels, planten, foto’s, kunst, posters, litho’s in fraaie wissellijsten etcetera? Open dan een tijdelijke winkel in een winkelpand bij jou in de buurt dat al een tijdje leegstaat. De eigenaar is vaak geïnteresseerd omdat een tijdelijke winkel of pop-up-store ook goed is voor de traffic voor winkeliers in de buurt of in hetzelfde pand of winkelcentrum, die vaak ook zijn huurders zijn.