Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Stickers zorgen ervoor dat jouw boodschap blijft plakken

Stickers. Een handiger, sneller, veelzijdiger én goedkoper reclamemedium is nauwelijks te bedenken. Maar gebruik ze dan wél goed. Hieronder de 11 redenen waarom ook jij als ondernemer, marketeer of verkoper aan de sticker moet.

stickers

1. Stickers vallen op.

Stickers zijn, zeker als ze een apart ontwerp of een aparte kleurstelling hebben, zeer zichtbaar. Ronde stickers soms nog meer dan vierkante stickers omdat ronde uitingen zeldzamer zijn in de openbare ruimte (verkeersborden daargelaten). Zeker als de kleur contrasteert, kan een sticker er echt uitspringen.

2. Stickers zijn goedkoop.

Stickers laten drukken, zeker in een hoge oplage, is niet duur.

3. Je kunt stickers eenvoudig overal opplakken.

Je kunt stickers overal op plakken. En je hoeft voor een guerrillareclameactie met stickers heus niet vooraf bij de gemeente om toestemming te vragen. Grote kans dat het antwoord daarop 3 weken of langer duurt en dat je de toestemming helemaal niet krijgt. Er geldt wel één belangrijk uitgangspunt: plak nooit stickers op privé-eigendommen. Zeker niet op auto’s, en evenmin op fietsen en bakfietsen.

4. Plak een sticker op je verpakking en je valt direct meer op in het schap.

Een opvallende promotiesticker op een verpakking of product trekt meteen extra aandacht. Kortingstickers zijn het opmerkelijkste en misschien wel bekendste voorbeeld, maar ook voor prijsvragen, een bepaald ingrediënt of juist het ontbreken van een bepaald ingrediënt in een product kun je met een sticker effectief aandacht vragen.

5. Magneetstickers zijn erg geschikt voor snelle campagnes.

Je kunt je bestelauto, bedrijfsbus of eigen auto snel en makkelijk voorzien van magneetstickers om effectief je nieuwe product of dienst – of gewoon je bedrijf natuurlijk – onder de aandacht te brengen. Groot voordeel is dat je hem er snel en zelf op kunt ‘plakken’ en hem er snel weer vanaf kunt halen. Ideaal voor tijdelijke campagnes.

6. Je kunt stickers makkelijk verspreiden en uitdelen.

Je kunt stickers makkelijk meesturen met post die je opstuurt, uitdelen via winkels en andere verkooppunten via displays op de toonbank, op scholen, straat, in goodiebags, overal.

7. Je kunt van stickers gewilde objecten maken.

Je kunt mooie foto’s of illustraties uitbrengen als sticker, zodat het eerder een relatiegeschenk lijkt dan reclame. Zet wel (in klein formaat) je logo, pay-off en/of bedrijfsnaam ergens onderin de sticker. Het kan ook heel goed werken om een sticker uit te brengen met daarop je logo of naam heel mooi afgebeelde of voorzien van fraaie kleur- en glanseffecten.

8. Je kunt een hele campagne voeren met uitsluitend stickers.

In het voorjaar van 2018 werden er voor de tweede keer in korte tijd in veel Nederlandse steden reclameposters beklad met daarop een afbeelding van zoenende (homo)stellen. De laatste keer ging het om een campagne van SuitSupply met daarop steeds twee elkaar zoenende mannen. Daarop besloten twee maatschappelijke organisaties in Amsterdam, Diversion en Multitude, een stickercampagne te voeren met magneetstickers met daarop een hart en de tekst ‘Love is love’.

De inzet: de vrijheid om te zoenen met wie je wil, of dat nou op een poster is of in het echt. De stickers met letters in regenboogkleuren en rode harten zijn magnetisch, dus je kunt ze overal op plaatsen van metaal opplakken. Ook op de abri’s dus waar de gewraakte SuitSupply-posters waren weggescheurd. De hele campagne bestond uit alleen stickers en kreeg veel aandacht en gratis publiciteit in de media. Het grote voordeel van magneetstickers is dat ze geen (publieke ) eigendommen beschadigen.

9. Gebruik stickers op de kleding van de standbemanning op een beurs.

Stickers met je bedrijfsnaam en/of logo zijn handig om je medewerkers tijdens een beurs of ander evenement extra herkenbaar te maken. Je hoeft dan geen aparte en dure bedrijfskleding te kopen. En bijkomend voordeel is dan dat je medewerkers zelf hun kleding kunnen bepalen.

10. Maak van je visitekaartje een sticker.

De ontvanger kan hem dan naar eigen keuze gewoon bewaren in een mapje of lade maar hem ook ergens opplakken. Dan val je meer en langer op.

11. Gebruik niet te lange teksten op een sticker.

Kleur is het belangrijkst, net als een korte tekst in opvallende goed leesbare letters of juist in een aandachttrekkende aparte typografie. Daarom is het verstandig, als je een lange boodschap kwijt wilt, om de sticker te laten voorzien van een QR-code. De QR-code is tenslotte weer terug van weggeweest als handige doorverwijzer.