Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Social media rond een beurs in 5 onmisbare tips

Wie een beurs of ander evenement organiseert, kan niet buiten social media. Voor een maximaal resultaat zet je social media rond een beurs in. Letterlijk eromheen. Je kunt er vooraf veel mensen mee bereiken, nieuwe mensen en doelgroepen interesseren en natuurlijk je bestaande contacten en volgers informeren. En tijdens het evenement zijn sociale media perfect voor de bredere verspreiding van de inhoud van je congres/seminar/lezing/presentatie/lancering/introductie of voor de informatievoorziening tijdens je het evenement. Ook in de nazorg zijn social media onmisbaar. Hieronder alles wat je wilt en moet weten over social media rond een beurs in 5 punten.

social media rond een beurs

1. Social media in de aanloop van de beurs zijn onmisbaar voor de bewustwording.

In de aanloop van de beurs kun je mensen informeren over de beurs zelf, de titel, de datum en plaats, wat er te zien is, wie er meedoen. En verder wat de kosten zijn, waar mensen zich in moeten schrijven. Deze informatie zet je op je website en verwerk je ook in je blog. Daarnaast kondig je het evenement aan op LinkedIn en Facebook. LinkedIn is een olievlek. LinkedIn is een nog aanzienlijk geschikter medium dan veel mensen denken en weten. De informatie die je wilt verspreiden is zakelijk en dus relevant.

Hoe meer mensen jouw update over je evenement als Interessant aanmerken, er commentaar opgeven of zelfs delen, des te meer bereik je scoort. Dat werkt exponentieel. Niet alleen in je eerstegraadsnetwerk lezen veel mensen je bericht, maar ook in je tweedegraads- en derdegraads netwerk. Dat is te danken aan al die likes en comments. Die sturen jouw update steeds verder de wereld in.

2. Social media zijn geknipt voor de dag voor de beurs.

Nu gebruik je naast Facebook en LinkedIn ook Instagram en Twitter. Hierop laat je foto’s zien van de opbouw van de beurs, je eigen stand, de bemanning van je stand (lachende gezichten, we hebben er zin in). Je laat nog een keer zien wat de beurs inhoudt en je geeft een beeld van de sfeer. Mensen roep je hierdoor ook actief op: Kom Morgen! Social media als Twitter, Instagram en Facebook lenen zich uitstekend voor last minute-reminders. Op de beurs zelf zorg je vanzelfsprekend dat de socialmedia-verwijzingen overal duidelijk zichtbaar zijn. Van de beurs-hashtag op de achterwand of de zijkant van je stand tot een scherm waar bezoekers realtime tweets kunnen lezen.

3. Social media zijn onmisbaar tijdens de beurs zelf.

Nu zet je vooral Instagram, Twitter en Facebook in. Je laat met foto’s en berichten zien wat er gebeurt op de beurs. Hoe druk het is en hoe aangenaam de sfeer. Ook heel belangrijk: je laat ook letterlijk zien welke mensen van jouw bedrijf of organisatie er zijn, dus met wie de bezoeker direct contact kan hebben. Dat maakt een bezoek voor klanten die het druk hebben, twijfelaars en potentiële klanten aantrekkelijker. Je kunt berichten over nieuwtjes die je hebt gezien. Over nieuwe producten en diensten. Opmerkelijke stands en activiteiten, zoals een workshop of een seminar. Misschien was er een verkiezing, of de uitreiking van een prijsvraag — ook daarvan kun je via social media verslag doen. Ze zijn ervoor uitgevonden. Leuke roddels. Zet ook je medewerkers in en zet ze aan tot actief twitteren, instagrammen, facebooken of snapchatten. Spread the word. En ook: spread the image.

Visuele boodschappen zijn belangrijk en hebben vaak nog meer impact dan tekst. Foto’s van mensen in actie — in de stand, op de beursvloer, tijdens de lunch, tijdens een workshop — worden altijd goed bekeken. Gebruik ook hashtags, zeker op Instagram en Twitter. Je evenement wordt er herkenbaarder van. Je maakt met je activiteiten op social media je beurs veel verleidelijker. Het is niet langer zomaar een beurs, het wordt een place to be. Mensen houden van mensen, mensen willen mensen zien.

4. Social media zijn onmisbaar na de beurs.

Nu zet je een (uitgebreid) verslag van de beurs en de belangrijkste ontwikkelingen en nieuwtjes op Facebook. Ook op LinkedIn en ook weer in een uitgebreide tekst op je bedrijfsblog — waar je natuurlijk met een linkje (én een foto) naar verwijst op de diverse social media. Je bedankt alle bezoekers en je medewerkers uitdrukkelijk, net als de standbouwers en andere betrokkenen bij de beurs. De mensen dus die letterlijk meebouwden aan het succes. Zet ook een fotoalbum op je Facebook-pagina. Mensen houden van terugblikken, zowel in tekst als in foto’s. Foto’s als round-up en samenvatting zijn onovertroffen.

5. Social media rond een beurs kennen geen waste.

Je eventuele twijfel over het effect van social media rond een beurs is even gerechtvaardigd als twijfel over welk (ook traditioneel) medium dan ook. Ook Twitter is geen wondermiddel en LinkedIn evenmin. Niet iedereen die je berichten over je evenement onder ogen krijgt komt naar jouw beurs of andere evenement. Maar daar gaat het ook niet alleen maar om. Bereik is nooit waste. Maak dus veelvuldig gebruik van Social media rond een beurs. Veel mensen die je berichten zien krijgen een indruk van je activiteiten en alleen al het feit dat je (geregeld) zoiets organiseert, draagt bij aan je positieve imago. De volgende keer komen deze mensen bijvoorbeeld wél. Of ze vertellen het door. Of, minstens zo belangrijk, de volgende keer dat ze zich oriënteren herinneren ze zich je naam nog, plus je actieve rol in het vak, de branche, de wereld.

Meer interessante artikelen over beurzen zijn onder andere: