Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Print stoomt op en dat is vooral aan jongeren te danken

Je zou denken dat jongeren steeds meer online lezen en minder op papier. Daarin kwam in 2018 een ommekeer. Jongeren zijn meer print gaan lezen. Print beleeft een heuse comeback. Niet voor niets kwam AirBnB met een magazine op papier, en lanceerde Facebook een papieren magazine, getiteld Grow. Ondernemers en marketeers kunnen hiermee hun voordeel doen en er extra uitspringen. Dat heeft te maken met deze 7 voordelen van print boven online.:

jongeren

1. Online media komen met printmagazines.

Facebook zou als online medium bij uitstek print helemaal overbodig maken. Maar niets is minder waar. Print stoomt weer op, ondanks de ongekende populariteit van Facebook. Sterker, Facebook kwam zelf met een glossy magazine in print, als onderdeel van zijn Grow-programma. Het Grow-magazine van Facebook wordt nu vooral verspreid via lounges op vliegvelden, een domein waar print sowieso nog sterk aanwezig is. Denk aan de kranten- en magazinekiosken en uiteraard inflight-magazines. Ook AirBnB, een ander icoon van de online-economie, komt met een magazine op papier.

Het zijn zomaar twee voorbeelden van de comeback van print. In Nederland zie je dezelfde ontwikkelingen. Bedrijven komen weer met personeelsbladen op papier (zoals KLM) en enkele publiekstijdschriften die online begonnen, brengen daarnaast ook een printeditie uit. En we publiceerden onlangs nog over de opkomst van papieren brochures, leaflets en folders die potentiële klanten eerder overhalen dan online-informatie.

2. Print wordt omarmd door de jongeren.

Verrassend is dat print vooral wordt omarmd door de jeugd. Uit een Brits onderzoek komt naar voren dat print zijn groei vooral dankt aan jongeren. Jongeren zijn in de afgelopen jaren meer print gaan lezen naast online media. Dat geldt voor Generatie Z (18 tot 24) en ook voor Millennials (25-35 jaar). Zij lezen meer op papier dan mensen in de hogere leeftijdscategorieën. Zegt 15% van alle ondervraagden dat ze meer vakbladen zijn gaan lezen, respondenten in de Generatie Z doen dit 28% meer. En zegt 10% van alle ondervraagden meer gedrukte tijdschriften, brochures en rapporten van bedrijven te lezen dan een jaar geleden, voor mensen tussen de 25 en 34 jaar is dit maar liefst 19%. En iedereen weet: de jeugd heeft de toekomst.

3. Print lezen is rustiger.

Je wordt als lezer niet zo snel afgeleid door een stroom van pop-ups, video’s die plotseling beginnen te spelen en knipperende advertenties en banners.

4. Print is draagbaar en staat altijd aan.

Je leest een tijdschrift of krant, legt het neer op tafel of op het nachtkastje en het blijft daar liggen totdat je het weer oppakt. Het is niet weg ineens, zoals een digitale publicatie als je op je device weer ergens anders heen surft of klikt. Het magazine ligt daar nog, als blijvend aanwezig fenomeen en dus ook merk. Dat geldt ook voor advertenties in het magazine. Ze blijven zichtbaar, de merkervaring blijft. Ook de accu gaat niet leeg.

5. Print levert betrouwbaarder nieuws.

In een wereld vol fake-news en nepberichten en propaganda is print een baken van betrouwbaarheid. Het vertrouwen in online is op een dieptepunt. Online publiceren kent een lage drempel, en dat is zowel een zegen als een last en bedreiging van datzelfde medium. Print kent een aanzienlijk hogere drempel. De kosten van opmaken, drukken en verspreiden zijn hoger. Dat maakt print betrouwbaarder en duurzamer. Dit komt ook uit het Britse onderzoek naar voren. 25% van de ondervraagden ziet informatie in print betrouwbaarder dan online. Slechts 6% zegt dat ze meer digitaal meer vertrouwen.

6. Mensen onthouden wat ze op print lezen beter.

Je onthoudt informatie beter. De helft van de ondervraagden in het Britse onderzoek zegt zich beter te kunnen herinneren wat ze in print hebben gelezen dan online dus op een beeldscherm. Je kunt je ook veel beter concentreren in print. Daar is 54% het mee eens. Bij gecompliceerde content geeft zelfs 61% de voorkeur aan print.

7. Papier ruikt en voelt lekker.

De zogenaamde sensorische kwaliteiten van drukwerk blijken in de smaak te vallen bij lezers. Bij vrouwen is dit nog iets sterker dan bij mannen. 67% van vrouwen houdt ervan een boek vast te houden, bij mannen is dat 58%. En 60% van de vrouwen houdt van de geur van printpublicaties tegenover 48% van de mannen.