Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Te veel plastic in je verpakking? Wacht u voor de waakhond

Elke ondernemer of marketeer moet vandaag nog zijn of haar producten checken op onnodig gebruik van plastic in verpakkingen. Of op misplaatste gezondheidsclaims of vreemde toevoegingen, zoals overmatig veel suiker in light-producten. De consument en consumentenorganisaties worden namelijk steeds kritischer en schrikken er niet voor terug om jouw merk of bedrijf publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.

plastic

Snoepmerk Red Band won eind september de Mispaksel, de prijs voor de meest onnodige voedselverpakking. Red Band verpakt zijn winegums in de variant Suikervrij namelijk per stuk. Daarom zijn de snoepjes van Red Band verkozen tot de meest onzinnige voedselverpakking in een verkiezing van Greenpeace. Ze willen hiermee aandacht vragen voor het vele plastic waarmee voedsel wordt verpakt.

Belachelijk

Van los verpakte groente tot uitdeelzakken snoep: steeds meer dagelijkse boodschappen zijn gewikkeld in belachelijke hoeveelheden wegwerpplastic, vindt Greenpeace. ‘Supermarkten en voedselbedrijven omarmen dit goedkope goedje, terwijl onze oceanen én oceaandieren de prijs betalen. Met deze verkiezing roepen we de verantwoordelijken ter verantwoording.’

Winterpeen in plastic

De per stuk verpakte winegums van Red Band kregen ruim 15 duizend stemmen in de (online)verkiezing. Op nummer twee eindigde de in folie verpakte winterpeen van Albert Heijn, op drie de in bakjes en zakjes verpakte avocado’s van Jumbo. Greenpeace verhaspelde de slogan van Red Band, ‘Red Band als je voor pret bent’, in zijn persbericht in ‘Red Band als je voor plastic bent’. De ‘prijs’ werd bekend gemaakt in het tv-consumentenprogramma Kassa.

In gesprek

Opmerkelijk is dat Red Band meteen na de verkiezing aangekondigd heeft dat zij hun verpakking gaat aanpassen. Het snoepbedrijf gaat ook in gesprek met Greenpeace over hun verpakkingenbeleid. Greenpeace liet daarop weten dat Red Band een voorbeeld kan worden voor andere producenten en supermarkten.

Gouden Windei

Een andere verkiezing die elk jaar weer veel publiciteit en reacties oproept is die van het Gouden Windei, georganiseerd door Voedselwaakhond FoodWatch. Het Nederlandse publiek kiest hierbij ook, via online stemmen, het meest misleidende product. De meest recente editie, van eind 2017, is Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood – er is geen maismeel te bekennen in dit brood. In het brood is geen mais verwerkt, er zit alleen wat maisgries als versiering bovenop het brood. Genomineerd was onder meer Aldi Kalfsleverworst waar geen kalfslever in zit, waarop Aldi aankondigde het product aan te passen.

Aan de schandpaal

Ook genomineerd was ‘premium quality’ Ketjap manis van Conimex, waar 70 gram suiker per 100 ml in bleek te zitten. Conimex beloofde daarop het suikergehalte te halveren. En zo had FoodWatch met meer producten die het aan de schandpaal nagelde succes. Innocent besloot de naam Superjuice Framboos & kers, dat voor driekwart uit appelsap bestaat, aan te passen naar Superjuice Appelsap, framboos & kers. Albert Heijn veranderde de naam AH Muesli vezelrijk omdat er helemaal niet zoveel vezels inzaten. Aldi paste de samenstelling van zijn Aldi Mama nature citroenconcentraat aan nadat FoodWatch constateerde dat dit ‘concentraat’ eigenlijk verdund citroensap met viervijfde water is.

451% meer suiker

Eerder al verdween Plus ‘light’ pindakaas – genomineerd voor Gouden Windei 2015 – uit de schappen omdat de light pindakaas dan wel 30% minder vet bevatte maar wel 451% meer suiker dan reguliere pindakaas bevatte. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van producten die de consument voor het lapje houden, in naam of in samenstelling. En het komt altijd uit.

Je wilt als merk of producent niet zulke negatieve publiciteit. Handel dus preventief en check vandaag nog je producten en verpakkingen op onnodige bestanddelen.