Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Ondernemers, stuur je klanten gewoon weer papieren post

Hoe effectief een goede e-mailmarketingcampagne ook kan zijn, met een papieren mailing val je pas echt op. Juist omdat e-mail zo veel gebruikt is en online één grote afleidingsmachine is. Grijp weer naar een ouderwetse verkoopbrief, kleurige brochure, envelop met bobbel en aanbiedingsfolder en extra aandacht is je deel. De 6 voordelen van papieren marketing lees je hier.:

papieren

1. Gebruik print voor extra attentiewaarde.

Je stuurt je klanten en inschrijvers op je e-mailnieuwsbrief nu geregeld een e-mail. Dat is prima en moet je blijven doen. Liefst regelmatig, want als klanten en potentiële klanten enkele weken geregeld e-mail van je ontvangen en dan weer een tijd niets van je horen, denken ze misschien dat je met vakantie bent of out of business. Maar stuur ook eens brieven van papier in een envelop. Precies, ouderwetse dm oftewel direct mail.

Je klanten en potentiële klanten kampen allemaal met een volle inbox maar hun brievenbus, postvak of deurmat is leeg of bijna leeg. Daar zit dus ruimte, letterlijk en figuurlijk. Tussen al het digitale leesvoer valt jouw papieren post direct op. Beter gezegd, je komt via een andere weg binnen en hoeft dus ook niet op te boksen tegen een overvolle inbox.

De kans dat jouw commerciële boodschap op papier aankomt en ook echt gelezen wordt, is dus aanzienlijk groter. Een mailtje is heel snel weg geklikt, zeker op een telefoon, maar een echte brief trekt de aandacht. Juist nu.

2. Alles wat per e-mail kan, kan ook per papieren post.

Aanbiedingen, nieuws, een bedankbrief, een overzicht van nieuwe producten die je in je assortiment hebt opgenomen, de aankondiging van nieuwe diensten, een brief over nieuwe openingstijden, uitnodigingen voor een feestje of een congres. Alles wat je per e-mail stuurt kun je ook per brief sturen.

En er kan nog meer. In een envelop kan een monster of een presentje: een pen, een USB-stick, een powerbank, een sleutelhanger. Precies, de bobbel in de envelop, die ervoor zorgt dat mensen nieuwsgieriger worden en de envelop eerder openmaken.

3. De noodzaak van print is groter dan online.

Nu veel mensen overvoerd worden door e-mails, appjes, Facebook-notificaties, sms’jes en andere online communicatievormen daalt de attentiewaarde daarvan. Als er elke dag een krant op je deurmat valt, pak je die krant op, je leest al wat koppen, en de inhoudsopgave. Je wordt direct gepakt. Als je geen papieren krant meer ontvangt en alleen de onlineversie leest merk je dat er dagen voorbijgaan waarin je die krant niet leest. Je hebt er weliswaar een appje voor op je telefoon maar je komt er niet altijd aan toe om dat te openen en je krant van die dag te downloaden. Of het nieuws op die app door te scrollen. Er is online veel concurrentie, vooral op je telefoon. Te veel, soms.

De oppakkans van print is nu eenmaal veel groter. Daardoor is je bereik ook groter. Dé kans om bij je relaties op te vallen met een mooi verzorgde brochure of een goed leesbare nieuwsbrief op papier. Die hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Drukwerk is aanzienlijk goedkoper dan vroeger, en je hoeft geen super dikke brochures of catalogi te drukken. Voor assortimentsoverzichten en andere uitgebreide informatie verwijs je gewoon naar je website waar alles te vinden is. Print is ook een aanvulling op online en omgekeerd.

4. Wie iets leest van papier, is beter gefocust.

Lezers van jouw brochure, aanbiedingsfolder of informatieblad zijn meer gefocust op het bekijken en lezen daarvan dan mensen die online iets lezen. Op je desktop, tablet of telefoon word je veel meer afgeleid. Dat betekent dus dat mensen de informatie van jouw printuiting veel beter tot zich nemen.

5. Print wint ook van websites.

Door de enorme concurrentie online is het voor jou als ondernemer of organisatie steeds moeilijker om bovenin het rijtje zoekresultaten van Google te komen. Zeker als je er niet dik voor betaalt. SEA overvleugelt SEO steeds meer. Televisie- en radioreclame zijn voor de meeste ondernemers te duur. Net als grote rondjes buitenreclame. Een brochure op mooi glanspapier of een eenvoudige mailing in een envelop zijn ook in hogere oplage goed te betalen en je kunt dankzij de opvalfactor een groot bereik realiseren.

6. De QR-code maakt verbinding tussen printuitingen en online naadloos.

Nu de QR-code weer in opkomst is, maken meer mensen er gebruik van om snel van print naar online te springen. Zeker nu gebruikers met de gewone camerafunctie op hun smartphone supersnel en gemakkelijk een QR-code kunnen scannen, leid je mensen snel naar je website.