Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De 9 tricks om meer reacties op je LinkedIn-updates te krijgen

LinkedIn is bij uitstek een B2B-communicatieplatform voor professionals en bedrijven/merken, maar de LinkedIn-updates en reacties worden langzamerhand steeds persoonlijker van toon. De interactie die mensen met elkaar en met merken aangaan is kleiner dan op Twitter en Instagram, maar je kunt als marketeer, ondernemer, bedrijf of merk wel degelijk zichtbaarder worden op LinkedIn. En meer reacties ontvangen dan je nu krijgt. Hieronder de tips om LinkedIn effectiever in te zetten.

linkedin-updates

1. Stel vragen in je LinkedIn-updates.

Wie antwoorden wil hebben, moet vragen stellen. Stel dus vragen in je LinkedIn-updates, dan volgen de antwoorden, reacties, opmerkingen en – helemaal mooi – discussies vanzelf. Maak je vragen duidelijk en uitdrukkelijk. Je maakt daarbij gebruik van een enorm potentieel reageerders, dat nog dagelijks groeit. LinkedIn nadert de 6 miljoen gebruikers in Nederland, van wie 4,5 miljoen maandelijkse gebruikers zijn. Maar liefst 10% gebruikt LinkedIn elke dag.

2. Neem een standpunt in.

Marketeers bij veel bedrijven formuleren hun posts en LinkedIn-updates graag zo neutraal mogelijk. Er zou eens iemand over de toon kunnen vallen, hoor je mensen denken. Toch is het beter om wat uitgesprokener te zijn. Dat hoeft niet per se negatief te zijn, ook positief werkt beter dan neutraal. En voor alle duidelijkheid: ga niet ineens klagen en jammeren of je heel negatief uitlaten over persoon X of merk Y. Je hoeft ook geen onrealistische positivo te zijn.

Maar speel met je toon. Je kunt bijvoorbeeld zeggen, op een heel neutrale toon en ook inhoudelijk neutraal, dat je op weg bent naar een vergadering van je branchevereniging in gebouw De Rotterdam in Rotterdam. Maar je kunt ook zeggen dat je erg veel zin hebt in je vergadering en erg benieuwd bent hoe dat gebouw er van binnen uitziet, want je vindt die kolos van Rem Koolhaas aan de buitenkant maar een oerlelijk ding. Andersom kun je iets zeggen als ‘Een prachtig stuk architectuur van Rem Koolhaas dat alleen maar in Rotterdam kan staan.’ Ook over je eigen product, dienst of bedrijf kun je gerust een wat uitgesprokener toon bezigen. Zelfspot werkt ook altijd heel goed.

3. Toon emotie, gebruik emoji’s.

Jij dacht misschien dat emoji’s niet passen op LinkedIn, maar uit onderzoek door socialmediamonitoringbureau Coosto blijkt dat LinkedIn-posts met emoji veel meer interactie opleveren dan posts die het zonder emoji moeten stellen. Het verschil met Facebook is dat op LinkedIn meer functionele emoji’s zoals wijzende handjes in een opsomming of een kampioensbeker om een speciale prestatie te onderstrepen. Je kunt je ook voorstellen dat een grijns-emoji direct achter een zelf relativerende of grappige mededeling of opmerking over je eigen merk of bedrijf heel veelbetekenend en functioneel kan zijn. Experimenteer er gewoon mee, en kijk of het jou meer reacties oplevert.

4. Gebruik geen link in je updates.

Inhoud, inhoud, inhoud. Dat zijn de drie dingen waar het op LinkedIn vooral om draait. De vorm van de post is er volledig ondergeschikt aan. Daarom is het beter om links in je LinkedIn-updates te vermijden als je uit bent op meer interactie. Je dwingt daarmee je lezers om die en die website te bezoeken terwijl ze meteen iets willen lezen en liefst opsteken van jouw mening of nieuws. Focus dus op de inhoud van je post.

5. Gebruik geen afbeeldingen in je updates.

Een afbeelding leidt niet tot meer interactie, integendeel. Het aantal reacties daalt zelfs op posts met daarin een geüploade afbeelding. Ook hier weer geldt dat tekst beter werkt dan beeld. En als je toch beeld wilt laten zien is het beter als dat beeld onderdeel uitmaakt van een link preview – als je die opneemt.

6. Gebruik geen hashtags.

Je ziet ze wel steeds vaker opduiken, maar ze leveren niet meer interactie op.

7. Gebruik voldoende woorden, maar niet meer dan 100 woorden.

De lengte van je update heeft direct invloed op het aantal reacties. Een update tot 700 tekens oftewel 100 woorden is optimaal, vond het socialmediamonitoringbureau Coosto uit. Soms lijkt dat lang, maar bezoekers van LinkedIn schrikken niet terug voor een wat langere tekst. Veel langer moet je tekst ook weer niet zijn, want dan haken mensen af en krijg je dus minder reacties.

8. Post je update het liefste midden in de week…

Het weekend en LinkedIn zijn geen al te beste maatjes, hoewel op zondagavond steeds meer mensen even hun LinkedIn checken (en dus kunnen reageren). Woensdagen en donderdagen blijken de beste dagen voor reacties en bereik op LinkedIn.

9. …en tijdens kantoortijden, het best voor de lunch.

Mensen plaatsen gedurende de hele dag berichten op LinkedIn. Dat komt ook doordat de mobiele app van LinkedIn in de laatste tijd enorm verbeterd is en gebruiksvriendelijker is. Ook na vijf uur ’s middags worden veel reacties geplaatst op LinkedIn-updates.

Lees ook:
8 tips om je headline op LinkedIn memorabel te maken
Grootste fouten die mensen maken op hun LinkedIn profiel