Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? 12 onmisbare tips!

E-mailmarketing is voor de meeste bedrijven een essentieel onderdeel geworden van hun internetmarketing. De voordelen hoeven we nauwelijks meer te benadrukken: e-mail is snel, goedkoop, effectief, makkelijk te personaliseren, staat garant voor geregeld contact en allerbelangrijkst: je kweekt er bekendheid en vertrouwen mee. Maar dan moeten mensen zich wel inschrijven op jouw prachtige nieuwsbrief. In dit stuk lees je de niet te missen 12 tips.

Je kunt haast niet voldoende contactmomenten met je klanten hebben en met hen die klant moeten worden. Daarvoor lijkt e-mailmarketing uitgevonden. Het mooie is: al die ontvangers staan al positief tegenover jouw bedrijf, product of dienst, anders zouden zij zich niet hebben aangemeld.

12 tips voor meer nieuwsbrief abonnees

Maar nu het slechte nieuws: er zijn nog veel meer mensen daarbuiten die jouw e-mailnieuwsbrief nog niet ontvangen. Terwijl ze wel op je website komen of zijn geweest. Dus ook al heb je al een mooi mailingbestand, je hebt goed beschouwd nog steeds te weinig inschrijvingen op je nieuwsbrief. Dat kost je klanten en dus omzet.

Het opbouwen van je abonneebestand moet je dus zien als absolute prioriteit. Hier volgen de 12 onmisbare tips om meer bezoekers van je website abonnee te maken.

  1. Zorg voor een goede website met aantrekkelijke inhoud.

Dit lijkt een no-brainer maar zorg dat je website op orde is. Hoe beter en interessanter je website, hoe meer redenen mensen hebben zich in te schrijven op je nieuwsbrief.

  1. Mail je bestaande contacten.

Dit lijkt opnieuw een vanzelfsprekendheid, maar sommigen vergeten het gewoon. Breng je contacten op de hoogte van je nieuwsbrief met een… mailtje. Zeker als je een nieuwe nieuwsbrief hebt (of ander nieuws) is het nuttig om je vrienden en bekenden een aankondiging te sturen, met eventueel het verzoek aan hen om deze mail weer door te sturen aan hun vrienden en relaties. Zo zet je een turbo op de uitbreiding van je netwerk.

  1. Druk hem niet door.

Zet het inschrijfformulier of verzoekvenstertje niet direct bovenaan je website. De Bam! In Your Face-methode is zelden effectief. Laat bezoekers eerst even wat lezen, naar beneden scrollen etc. Ze moeten de waarde van je website ontdekken dus gun ze daar ook even tijd voor. En kom dan pas met een pop-upje voor het inschrijven op je nieuwsbrief. Dan weten mensen ook beter waarom ze zich zouden inschrijven.

O ja, bedank je bezoeker ook even voor het lezen. Met iets als: ‘Bedankt voor het lezen van deze tekst. Wil je meer van dit soort informatie ontvangen? Schrijf je dan nu in voor…’

  1. Denk ook aan andere pagina’s dan je homepage.

Het inschrijfformulier moet niet alleen tevoorschijn poppen op je homepage maar liefst op iedere pagina van je website. Zo maak je ook bezoekers die op een andere landingspagina binnenkomen attent op het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief.

  1. Benadruk vrijblijvendheid en wek vertrouwen.

Maak duidelijk dat het ontvangen van de nieuwsbrief je bezoeker niets kost en wijs erop dat je zijn of haar gegevens nooit zult doorspelen naar of verkopen aan een derde partij, en dat je hem of haar niet zult spammen. Zeg er bijvoorbeeld bij dat je slechts één keer per week een nieuwsbrief stuurt. Dit wekt direct vertrouwen.

  1. Maak het aantrekkelijk.

Beloon de bezoeker voor haar of zijn aandacht en maak je uitnodigingstekst aantrekkelijk. Met een ‘Schrijf je nu in’ of ‘Direct inschrijven kan hier’ of ‘Nieuwsbrief ontvangen?’ kom je er soms wel, maar een originelere tekst sorteert meer effect. Ook je nieuwsbrief is een product dat je moet verkopen. Prijs het aan, benadruk wat de potentiële ontvanger eraan heeft.

  1. Overvraag niet, maak de drempel laag.

Laat in het formulier alleen een voornaam en e-mailadres invullen. Twee velden zijn genoeg en meer gegevens heb je toch niet nodig. Je weet inmiddels: hoe meer velden je moet invullen hoe eerder je afhaakt. Ga maar na bij jezelf.

  1. Koop nieuwe inschrijvers om met een cadeautje.

Geef iets weg. Het klinkt simpel, maar het werkt. Altijd. Maar zorg wel dat het relevant is voor jouw business. Een mp3 met een yogameditatieoefening is interessant als je soundhealer bent die klankschaalmassage geeft maar niet als je ladders en steigermaterialen verkoopt.

Het cadeautje moet aan twee eisen voldoen: nuttig zijn voor je potentiële klant én in lijn zijn met jouw bedrijf, product of dienst. Zorg liefst dat je iets bewijst van wat je kunt. Iets dat de waarde van jouw bedrijf direct duidelijk maakt.

Denk aan een pdf of een gemakkelijk te downloaden e-book met bijvoorbeeld 15 tips hoe je vandaag al 10% extra omzet haalt uit cold canvassing – als jij verkoopadviseur of -trainer bent. Of denk aan een titel als ‘Zeven dingen die je woest aantrekkelijk maken’ als je bijvoorbeeld een voedingsconsulent of stylist bent. Zo’n pdf-document hoef je maar één keer te maken en is langere tijd bruikbaar.

Nog een voordeel: een pdf is ook handig automatisch te versturen. Een papieren boek of dvd zou je veel tijd kosten aan laten maken, opslaan, verpakken en verzenden om nog niet te spreken over de portokosten. Een mp3 of een filmpje is een goed alternatief als je je boodschap enthousiast kunt overbrengen in beeld en/of geluid.

  1. Kondig de verzending van je nieuwsbrief aan op social media.

Maak gebruik van je Twitter, Facebook, Pinterest, eventueel LinkedIn: vertel dat jouw mooie/leuke/boeiende/alles doorbrekende nieuwsbrief eruit is. Neem een link op naar de webversie van die nieuwsbrief.

  1. Neem de nieuwsbrief op in je communicatie.

Zet de mogelijkheid je in te schrijven voor je nieuwsbrief niet alleen op je website, maar ook in je eigen e-mailhandtekening, Facebook-, LinkedIn- en Twitter-profiel. Met linkjes.

  1. Vraag mensen expliciet je nieuwsbrief door te sturen.

Nee heb je en ja kun je krijgen en dat werkt zo simpel dat je het haast niet gelooft. Vraag de lezers van je nieuwsbrief je nieuwsbrief door te sturen en veel mensen doen dat ook, zeker als je iets nieuws, leuks of spannends te melden hebt. Humor werkt, en nieuwswaarde doet wonderen, net als een opmerkelijke lage prijs (Sale! Opruiming! Outlet-verkoop van DKNY, Guess, Michael Kors en andere A-merken!). Dat kan via e-mail maar ook met de bekende social sharing-knopjes zodat je lezers je nieuwsbrief echt met één simpele klik kunnen delen via hun eigen social media-accounts.

  1. Tot slot: test en blijf testen.

Misschien een dooddoener maar te belangrijk om niet te benadrukken: nieuwsbrieven verbeteren doe je niet alleen met betere teksten en boeiender inhoud maar ook met A/B testen. Met simpele testjes kun je jouw resultaten optimaliseren. Sla je bevindingen goed op, dus neem er tijd voor. Die tijdinvestering komt er zeker uit.

Test je e-mailcampagne ook in diverse clients en browsers, zodat je zeker weet dat je mailtje niet alleen in Outlook goed aankomt maar ook in Mail op iemands iPhone.