Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Kleur bepaalt of jouw product wordt gekocht of niet

Een doordacht kleurgebruik in je winkel, op je website of op je productverpakkingen is even belangrijk als de smaak, de inhoud, het product, de naam. Misschien nog wel meer: in 85% van alle aankopen speelt kleur de voornaamste rol. Hieronder zetten we de belangrijkste kleurinzichten op een rij, kleur bij kleur. Met kleurenoverzicht.

Albert Heijn gebruikt veel lichtblauw in zijn winkel (en huisstijl), en lichtblauw is ook de hoofdkleur van Coolblue (duh) en van bol.com. Blauw is namelijk een aangename rustige kleur, die betrouwbaarheid uitstraalt en mensen op hun gemak stelt.

De kleur rood doet weer heel andere dingen in marketingpsychologisch opzicht. Rood valt op, rood springt eruit, zorgt voor urgentie. Net als oranje een kleur is die tot actie aanzet. Veel aanbiedings-, korting- en reclamestickers op producten en -banners en posters in de winkel zijn daarom oranje of rood. Die stickers zeggen als het ware met hun kleur al: let op consument, hier is iets bijzonders aan de hand.

Juiste kleur maakt koopspieren los

Een goede kleur in je interieur, of je nu een winkel hebt, een horecazaak of alleen een website (je virtuele interieur), maakt bij mensen hun koopspieren los.

Hoe aangenamer de consument de kleuren in een winkel ervaart hoe meer tijd hij of zij er zal doorbrengen en, belangrijker, hoe meer geld hij of zij besteedt.

Bedenk daarbij wel dat bij de ene doelgroep andere kleuren passen dan bij de andere. In een winkel van CoolCat doen fluorgeel, hardroze en neonblauw het beter dan in een winkel van MS Mode of Claudia Sträter. Kleur in je interieur is een strategisch vormgevingselement waarmee je invloedrijke en maximale effecten bereikt.

Rituals

In een Rituals-winkel of Bodyshop-filiaal verwacht je niet anders dan warme aardekleuren en zachtgroene en fris lichtgele kleuren. Kleuren die in een speelgoedwinkel juist averechtse effecten zouden hebben.

Zelfs het vermijden van kleur of beter gezegd veel kleur kan doorslaggevende psychologische effecten sorteren. Makelaars adviseren als je je huis verkoopt te zorgen dat de kleuren in je huis zo neutraal mogelijk zijn, ook op de foto’s op Funda. Lichte kleuren worden bovendien aangeraden en heftige afgeraden. Heftige kleuren zorgen namelijk voor heftige emoties en die wil je niet oproepen bij potentiële kopers van je huis. Geïnteresseerden willen juist een neutrale omgeving zodat hun eigen ideeën en gevoel tot recht komen in het betreffende interieur. Elke kleur die te sterk aanwezig is, vormen een rem op hun eigen voorstellingsvermogen.

Tandpasta? Wit! (En blauw en rood)

Ook de kleur van productverpakkingen beïnvloedt het aankoopgedrag. Kijk naar de schappen met reinigingsproducten en verzorgingsmiddelen in de supermarkt. Daar overheersen de kleuren blauw en wit, die staan voor helderheid, frisheid en hygiëne. Tubes tandpasta en flacons schoonmaakmiddelen bevatten vaak blauw en rood en altijd echt altijd wit.

Terwijl je die kleuren weer nauwelijks aantreft in het schap met Zonnatura-producten en andere natuurlijke, biologische producten. Daar is het vijftig tinten groen wat de klok slaat.

Zwart zie je weer meer op de snoepafdeling, in drop (uiteraard) en in chocolade.

Bovendien is zwart een chique kleur en daarom uitermate veel gebruikt voor luxe producten, zoals sieraden, parfum en wijn. Net als de kleuren goud en zilver, kijk maar in een bonbonwinkel of op de parfumafdeling van De Bijenkorf.

Nespressocupjes

Of op de koffieafdeling, zeker ook bij de Nespressocupjes. De kleur zwart is op zichzelf al een smaakmaker voor koffie. Net als bruin, goud en zilver.

Kleur beïnvloedt de smaakperceptie sterk. Koffie in een witte mok smaakt minder zoet dan koffie in een blauwe mok.

Denk hierbij ook aan het bekende gezegde ‘In geuren en kleuren’.

Associaties spelen bij kleur en smaak, met een mooi woord synesthesie genoemd oftewel vermenging van zintuigen, een doorslaggevende rol. De kleur roze is zoet, zuurstokroze is zelfs mierzoet. Vaak zijn suikerspinnen roze.

Kleur heeft een smaakverwachting. Geel staat voor zuur, wat weer te maken heeft met de kleur van citroenen. Als je mensen een oranjekleurig citroendrankje voorzet, denken ze sinaasappel te proeven. Andersom werkt groen gekleurde sinaasappelsap niet, dat vinden mensen niet lekker. Blauwe aardbeien ook niet, maar bessen weer wel.

Aubergine

Zo heeft zelfs de kleur van de verpakking van verse groenten in de supermarkt invloed.

De kleur van tomaten, worteltjes, komkommer en aubergine kun je niet beïnvloeden. Bij paprika heb je keuze uit gele, rode, groene en oranje. Maar wat wel opgaat, bleek uit een recent onderzoek, is dat elke groente een eigen ideale achtergrondkleur heeft, in veel gevallen een contrasterende kleur. Lichtoranje voor komkommers, lichtblauw voor aubergines, blauw voor gele paprika’s, oranje voor wortels en donkerblauw of donker oranje voor tomaten. Met gewoon één kleur, bijvoorbeeld wit, of geel, op je groente-afdeling kom je er dus niet als je een ideale verkoopomgeving wilt creëren.

Test op deze site zelf hoe goed jij bent in het bepalen van de juiste kleur, kleurcombinaties, kleurverzadiging en intensiteit. Dit is een leuke, veelzijdige, vaak heel moeilijke en onderhoudende test.

Kleuroverzicht

In onderstaand beknopt overzicht behandelen we de eigenschappen van enkele belangrijke kleuren.

Rood

Heel verse lekkere frisse smaakvolle aardbeien zijn rood. Rood is lustopwekkend, rood staat voor exploderende smaak. En brandweerauto’s zijn rood, een kleur die zegt: Let op! Gevaar! Ga aan de kant. Een stopbord of gebodsbord is ook rood, een aanwijzingbord is juist blauw of groen.

Rood staat voor sensueel. Denk aan rode hartjes. Verleidelijk: denk aan rode lingerie. Rood is kortom een heel krachtige kleur.

Omdat rood de hartslag en bloeddruk verhoogt, jaagt de kleur rood mensen op: dat is handig bij acties, aanbiedingen, outlets en uitverkoop.

Je ziet hier op de site duidelijk van welke kleur wij van Multicopy het meest warm worden 😉

Blauw

Koele kleur, roept gevoel van betrouwbaarheid op. Banken, verzekeraars en financiële instellingen gebruiken naast wit vooral blauw (en maar heel weinig rood – niemand wil ‘rood’ staan). Net als LinkedIn, en Twitter en Facebook. Vooral LinkedIn wil met al dat blauw betrouwbaar en rustig overkomen. Terwijl Snapchat, meer gericht op jongeren en entertainment, weer als hoofdkleur geel gebruikt.

Blauw zorgt voor rust in je winkel of werkomgeving.

Geel

Warme opvallende kleur. Staat voor zonneschijn en optimisme. Ook associaties met gevaar. Denk aan een ambulance: gele zwaailichten, gele accenten op de voor- en zijkanten. Geel en rood samen werken goed bij aanbiedingen en koopjes.

Oranje

Net als rood eetlustopwekkend. Lustopwekkend ook, kooplustopwekkend dus ook. Wordt veel gebruikt voor actie-stickers.

Groen

Kijk naar de groene plastic(!) blaadjes tussen het vlees bij de slager. Die zeggen: dit is allemaal vers hoor mensen. Zelfs plastic wordt ‘groen’ (natuurlijk en vers) van groen.

Groen staat voor natuurlijk, vers, duurzaam, en ook voor groei en gezondheid. Harmonie, stabiliteit, dat zijn groen-begrippen. Kan ook uitpakken als saaie terughoudende boekhouderkleur.

Paars

Vrouwen houden meer van paars dan mannen, blijkt uit onderzoek. Maar donkerpaars is ook een mannelijke kleur, die het goed doet op dure auto’s van Alfa Romeo, Lancia, Audi en BMW. Paars staat voor ambitie en luxe.

Bruin

Vertrouwenwekkend. Natuurlijk. Warm. Aardebruin staat voor gezond en organisch. Zegt: dit is goed, dit is stevig, dit is robuust. De hele huisstijl van koeriersbedrijf UPS is bruin.