Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

8 tips om je headline op LinkedIn memorabel te maken

Wat je ook te verkopen hebt, of je nu ondernemer of marketeer dan wel verkoper in loondienst bent, je kunt niet ontbreken op LinkedIn. Daarbij is de headline op je LinkedIn-profiel je USP (Unique Selling Point). Je eerste indruk. Je onderscheidende kenmerk. Die regel onder je profielfoto en je naam is belangrijker dan je denkt. Je kunt er namelijk niet alleen jezelf mee verkopen maar vooral je diensten en producten. Hieronder lees je 8 tips die jouw headline doen verkopen.

headline

1. Personaliseer je headline.

LinkedIn vult standaard je huidige functie in als headline. Zorg dus dat je hem handmatig aanpast. Personaliseren is altijd beter omdat dat, zoals het woord al zegt, meer zegt over jou als persoon. Want het gaat hier over jou, over jouw persoonlijkheid. Je headline moet mensen triggeren, niet hun schouders laten ophalen. Mensen moeten even opkijken. Wat hebben ze aan jou? Wat kun jij voor hen betekenen? Als je iets leest als: ‘Femke Jansen – Contentspecialist’ dan moet je al gapen toch? LinkedIn is een platform voor professionals maar iedere professional is vooral en in de eerste plaats een mens. Dus alles draait om jou als mens. Als je dat meteen duidelijk maakt, spring je in het oog, en onthouden mensen je ook beter.

2. Zet in je headline niet je functie maar wat je precies doet en betekent voor anderen.

Het gaat er niet om wat je bent of wat voor functie je hebt maar om wat je te bieden hebt. Zet je in je headline ‘salesmanager Zuid-Oost’ of liever wat je verkoopt en nog liever waarom je dat verkoopt? ‘Ik zorg dat bakkers hun brood sneller kunnen laten rijzen’ klinkt bijvoorbeeld een stuk aansprekender dan ‘Manager gistproducten bij Corbion’. Kortom, maak expliciet duidelijk hoe jij het leven van je klanten beter en makkelijker maakt, hoe jij hun problemen oplost. De volgende formule kan je hiermee helpen: Ik verkoop A en B zodat jij X en Y beter/makkelijker/sneller kunt doen.

3. Neem je drijfveren op in je headline.

Waarom doe jij wat je doet en verkoop je wat je verkoopt? Als je het allerbeste lokaas voor vliegvissen verkoopt zou je iets kunnen zeggen als: ‘Ik zorg ervoor dat vliegvissers tien keer zo vaak beet hebben’. Als drijfveer kan dan gelden dat je in de wieg gelegd bent om het leven voor mensen die professioneel vissen makkelijker te maken door ze effectiever te laten vissen.

4. Stem je headline af op je doelgroep, gebruik hun taal.

Je kunt gerust het jargon van HR-professionals gebruiken als je doelgroep HR-managers en andere HR-beslissers zijn. Zolang je maar helder en duidelijk maakt wat je wilt wie je bent en/of wat je doet. Gebruik dus liever geen jargon maar als het effectief is, is het juist goed.

5. Vermijd woorden als ‘Passie’, ‘Creatief’, ‘Daadkrachtig’, ‘Gedreven’ en ‘Teamspeler’.

Gebruik nooit termen als ‘Probleemoplosser’, ‘Strategisch’, ‘Verandermanager’. Iedereen heeft dit of is dit al. En dan nog: al die woorden en eigenschappen zoals ‘Creatief’ en ‘Passievol’ zeggen allemaal weinig of niets. Het zijn loze woorden die niets meer betekenen. Het is opschepperij die nul komma nul effect sorteert. Kom in plaats daarvan met concrete resultaten. Vertel wat je hebt gedaan en bereikt, focus op wat jij voor mensen voor elkaar krijgt.

Laat mensen dus zelf de conclusie trekken dat jij gedreven bent, en een teamspeler en hardwerkend. Show, don’t tell, zoals de Amerikanen het zo fraai zeggen. Dat heeft een aanzienlijk groter effect. Veel mensen willen ook graag over het voetlicht brengen dat zij alles kunnen. Dat is een valkuil. Niemand kan alles. Je moet kiezen dus. Focus aanbrengen. O ja, nog even over het woord ‘Probleemoplosser’. Je bént het misschien wel. Maar zeg dan erbij wát voor problemen jij oplost. Want dáár gaat het om.

6. Doe eens gewaagd, durf, ga over the top.

Je kunt je functie opnemen in je headline, en de naam van je bedrijf, of je merk. Dat kan allemaal doodserieus zijn, dat is oké, zolang het maar opvallend is. Maar je kunt ook iets heel grappigs of onconventioneels doen. Laat zien dat je een mens bent. Dat springt er nog meer uit. Voorbeeld: ‘Ik ontwikkel pijnbestrijdingsproducten waarmee anesthesiologen nog veiliger en effectiever pijn kunnen bestrijden. O ja, en ik geloof dat spelfouten pijn doen dus die zal je bij mij niet aantreffen.’ Bedenk dit: jij bent een uniek persoon. Mensen willen altijd zaken doen met je omdat jíj het bent.

7. Zie je headline als een ultrakorte elevator pitch.

Je headline is niks meer of minder dan een vijf seconden-pitch om jezelf te presenteren. Op LinkedIn draait alles om netwerken. Het is een soort zakelijke Tinder. Mensen moeten jou willen. Wees dus interessant, boeiend, grappig, memorabel, kortom verleidelijk.

8. O ja, gebruik NOOIT hoofdletters.

Laat je tekst vanzelf spreken. Het gebruik van kapitalen is taboe. Kapitalen is schreeuwen. En dat doe je niet op LinkedIn.

Lees ook: Grootste fouten die mensen maken op hun linkedIn profiel