Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Evenementen zijn een tovermiddel voor succes

De evenementensector zit in de lift. In 2019 worden weer meer evenementen georganiseerd dan in 2018. Dat vraagt om slimmere en effectievere marketing- en reclamemethoden, want hoe bereik je al die bezoekers die je graag op jouw beurs, congres, workshop of ander event wilt hebben? De concurrentie zit niet stil. We zetten hieronder de trends, ontwikkelingen en benchmarks op een rijtje in 11 tips.:

1. Met evenementen bouw je je community verder uit.

Met een evenement, of het nu een beurs is of een netwerkborrel, laat je zien wie jij bent en wat je in huis hebt. Je nodigt mensen uit die je graag in jouw klanten- of geïnteresseerdenkring wil hebben. Je bouwt daarmee aan een community. Jouw bezoekers willen daar graag deel van uitmaken.

Voor heel veel ondernemers en marketeers is het uitbouwen van een community de belangrijkste reden om een evenement te organiseren. Je spreekt en ziet je klanten en potentiële klanten live, wat nog altijd de beste en meest effectieve vorm van menselijk contact is. Aan de andere kant komen jouw klanten en zij die het moeten worden in aanraking met heel veel aspecten van jou, jouw bedrijf en jouw merk. Je maakt je merk zichtbaarder en de mensen – ook je eigen medewerkers! – meer betrokken bij je merk.

2. Het evenement als marketinginstrument is onverslaanbaar.

Naast community building is een evenement ook gunstig voor het genereren van leads en van inkomsten. Evenals het delen van kennis en ervaring (ter educatie), het verhogen van de brand awareness, het lanceren van nieuwe producten en diensten, en het uitbouwen van de klantrelatie. Een evenement is ook de uitgelezen plek en gelegenheid voor het creëren van content. Vervolgens kun je die content weer gebruiken en delen op social media, je website, je blog, advertising via media van derden en andere kanalen.

3. Het evenement zit in de lift en dat is niet zomaar.

Evenementen zijn hot. In 2019 worden meer evenementen georganiseerd dan in 2018. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt hoe veelzijdig evenementen zijn in te zetten. Hoe groot de mogelijke variëteit is aan evenementen. Bijvoorbeeld van congressen en netwerkbijeenkomsten tot trainingen, seminars, proeverijen, instructie– en educatiebijeenkomsten, concerten, festivals, workshops et cetera.

4. De budgetten voor evenementen groeien of blijven gelijk.

Nu steeds meer bedrijven en merken de waarde inzien van evenementen maken ze er ook meer geld voor vrij.

5. Trek voldoende budget uit voor marketing en promotie.

Het aantrekken van de gewenste bezoekers – en gewenste aantallen bezoekers – en het bereiken van de juiste doelgroep is de grootste uitdaging binnen het vak. Om (nieuwe) bezoekers te bereiken is marketing en promotie onmisbaar. Daar gaat ook het meeste budget naartoe, blijkt uit het Trendrapport voor de evenementenbranche 2019 van Eventbrite. Voor dit rapport zijn in Nederland en België 300 eventprofessionals ondervraagd. 56% van de ondervraagden geeft aan dat marketing en promotie de grootste kostenpost is.

6. Werk met partners.

Daarom is het raadzaam om evenementen samen met partners te organiseren. Je bespaart kosten en je trekt nog meer bezoekers. Naast financiële bijdragen zijn ook de inhoudelijke bijdragen van derden heel gewenst. Misschien vind je partners die heel graag met jou samenwerken en daarom bepaalde diensten gratis of tegen gereduceerd tarief leveren.

7. Gebruik meer video voor de promotie.

Organisatoren van evenementen laten promotiemogelijkheden liggen, blijkt uit het Trendrapport van Eventbrite. Vooral het gebruik van video (op socialmediaplatformen) loopt in de eventsector achter als je het vergelijkt met branches als de mode-industrie en de detailhandel. En je weet inmiddels: video is onmisbaar. Dat zie je aan het succes van Instagram Stories en miljarden dagelijkse videoviews op Facebook. Kijk maar hoe vaak jij zelf een videootje bekijkt op Facebook. Video krijgt steeds vaker de voorkeur boven geschreven content.

Mond-tot-mondreclame is het meest effectieve marketingmiddel, vindt een meerderheid van alle ondervraagde eventorganisatoren. Daarna volgt socialmediamarketing en direct mail. Acht van de tien professionals noemen e-mailmarketing een middel dat zij altijd inzetten.

8. Gebruik alle social media.

Uit onderzoek blijkt dat voor de promotie van evenementen vooral (betaalde) Facebook-advertenties worden ingezet. LinkedIn, Twitter en Instagram worden veel minder gebruikt. Bovendien worden Snapchat geofilters helemaal niet of nauwelijks ingezet. Ook wordt nog weinig gebruik gemaakt van influencermarketing.

9. Analyseer je bezoekersdata.

We leven in een tijd dat big data steeds meer gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Maar in de evenementensector wordt opvallend genoeg weinig aandacht besteed aan getallen en statistieken. Niet meer dan een kwart van de ondervraagde professionals zegt bezoekersdata te analyseren. Naast bezoekersaantallen, die meeste eventprofessionals wel bijhouden, kun je ook gedrag, interesses en eigenschappen van je bezoekers meten. Denk aan geografische gegevens van je bezoekers, het aantal registraties per categorie, de paginaweergaven van je eventwebsite etctera.

10. Gebruik een app tijdens je evenement.

Mobiele apps zijn inmiddels een veelgebruikt tech-hulpmiddel om de persoonlijke ervaring van je bezoekers en deelnemers te verhogen. Via interactieve apps kunnen bezoekers actiever aan conferenties en workshops deelnemen. Ook bij stemmingen en polls. Ze krijgen ook meer gerichte informatie waardoor ze beter weten wat er allemaal te beleven valt. En dit aantal wordt in 2019 alleen maar groter.

11. Maak gebruik van livestreaming.

Livestreaming kost wat extra. Maar het kan je evenement wel een flinke zwieper geven. Uit onderzoek blijkt dat kijkers drie keer langer naar een live video blijven kijken dan naar een opgenomen video. Ook je bereik is veel groter. Live video’s op Facebook krijgen maar liefst tien keer zoveel likes en comments dan reguliere video’s. Bovendien maak je met livestreaming je evenement toegankelijk voor een grotere groep mensen. Daarnaast is het goede reclame voor de volgende editie van je evenement.

Meer weten? Het Trendrapport voor de evenementenbranche 2019 van Eventbrite kun je hier opvragen.