Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Een evenement is onmisbaar in je mediamix: 9 redenen

Een evenement als de Huishoudbeurs of de Vakantiebeurs maar ook kleinere lokale evenementen zijn uitgelezen media om mensen sterker te binden aan jouw merk. Dankzij het een-op-een-merkcontact denken consumenten positiever over merken die aanwezig zijn op live events. Ook begrijpen ze beter hoe producten werken en kopen ze ook meer producten.

Live events zijn dus een niet te missen onderdeel in je media- en marketingmix. Hieronder de 9 redenen waarom je er als ondernemer bij moet zijn.

1. Mensen hebben lol, jij extra omzet.

Evenementen nemen snel in aantal en omvang toe. Geen wonder: consumenten, bezoekers en toeristen hebben er plezier van en ondernemers en organisaties verdienen eraan. Negen van de tien evenementbezoekers praten zelfs achteraf er nog over met vrienden en familie. 70 procent roemt daarbij de sfeer en de helft tot twee derde praat over producten die men gezien en/of geproefd heeft, of gekocht of meegekregen in een goodiebag.

2. Er komen steeds meer evenementen en steeds meer bezoekers.

Grote bekende events als de Libelle Zomerweek, de Vakantiebeurs en de Margriet Winter Fair trekken elk jaar vele tienduizenden bezoekers. Maar ook een eeuwenoude markt als de Paardenmarkt in Hedel trekt jaarlijks 40.000 bezoekers. Ook het Chocoladefestival in Zutphen, de Vierdaagse in Nijmegen, de Motorbeurs Utrecht en het Roots in the Woods-festival in Apeldoorn trekken heel veel mensen, die ook vaak afkomen op de warenmarkten en foodfestivals en -proeverijen eromheen. En dan zijn er nog de vele oude en nieuwe pop- en muziekfestivals en talloze aanzienlijk kleinere lokale evenementen, wijnproeverijen en boerenmarkten etc. etc. die vaak duizenden mensen op de been brengen.

3. Mensen staan open voor nieuwe dingen.

Nederlanders houden ervan om naar een event te gaan. Ze genieten van de sfeer en nieuwe ervaringen, en mensen willen graag kennismaken met nieuwe merken, producten en etenswaren. Het hangt van de setting af maar mensen zijn echt in voor totaal nieuwe dingen. Zelfs een ‘try before you die’-cateringtruck die gefrituurde sprinkhanen serveert, trekt altijd verrassend veel mensen. Op het wereldmuziekfestival Mundial in Tilburg zul je misschien eerder insecten kunnen proeven dan op de Zwarte Cross in Lichtenvoorde, maar ook daar – het festival biedt een unieke mix van motorcross, rockmuziek, stunts, theater en humor – zijn de mogelijkheden aanzienlijk breder dan bier, Berenburgers en Piet Friet.

Geen enkele ondernemer moet de kans om deel te nemen aan een evenement onbenut laten.

4. Er is veel herhalingsbezoek.

Bijna de helft van alle Nederlanders gaan 1 of 2 keer naar een evenement. En er is veel herhalingsbezoek: twee derde gaat vaker dan één keer naar hetzelfde evenement, 20 procent zelfs vaker dan vier keer (bron: Sanoma/Validators).

5. Een evenement is een sociale happening.

De helft van de Nederlanders bezoekt het event met een of meerdere vrienden, ongeveer een derde neemt de partner mee en de overige bezoekers gaan met familie of alleen.

6. Mensen zijn een dagje uit dus positief gestemd.

Het mooie van eventbezoekers is dat ze zonder uitzondering positief gestemd zijn, ze zijn echt even (vaak een dagje) uit. Een event gaat gepaard met een totaal andere beleving dan naar de supermarkt, de stad of een bouwmarkt, wat vaak verplichte en snelle bezoeken zijn.

Tijdens een event staan mensen dus veel meer open voor nieuwe producten en ervaringen. Het uitproberen van nieuwe producten scoort daarom hoog: 80 procent vindt het heel leuk om tijdens een evenement merken en producten te zien en te testen. Gratis goodiebags zijn erg populair, net als het uitproberen of proeven van nieuwe producten. Vooral dat laatste zorgt voor een sterk merkcontact.

Mensen komen daarnaast voor het opdoen van inspiratie, voor vermaak en ontspanning, en voor de nuttige tips en informatie.

7. Spontane merkherinnering is hoog.

Uit onderzoek blijkt de spontane herinnering aan merken die mensen op het event hebben gezien erg hoog. Mensen denken ook positiever over producten die zij op een demonstratie hebben gezien, en bijna twee derde heeft een product gekocht. Korting is daarbij een driver maar ook het in het echt zien en dat je het kunt uitproberen.

8. Het levert je nieuwe klanten op.

Een event levert nieuwe klanten op. Bijna vier op de tien bezoekers van een evenement kopen daar een product voor het eerst. Daarnaast is een event goed voor loyale klanten: 11 procent geeft na het event aan een herhaalaankoop te hebben gedaan en 14 procent koopt het product ook daarna regelmatig.

9. Promoot ‘jouw’ evenement ook zelf actief.

Zorg dat zoveel mogelijk mensen ervan op de hoogte zijn als jij met jouw bedrijf zelf op een evenement aanwezig bent. Dat doe je uiteraard via vrienden, familie en collega’s. Maar maak ook een promotieplan. Mogelijke onderdelen daarvan:

  • Maak een evenementpagina aan op Facebook.
  • Gebruik ook je andere socialmedia-kanalen om het event aan te kondigen en mensen te interesseren
  • Bouw aan relaties met journalisten, invloedrijke bloggers en twitteraars
  • Betrek je relaties, sponsors, partners en bestaande klanten bij het verspreiden van je boodschap
  • Vertel veel over de inhoud van je deelname, dus je nieuwe producten, diensten, entertainment, kans op prijzen etc.
  • Zorg dat je op het evenement je online relaties ook in het echt ontmoet.