Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Hoe je business binnen haalt met je e-mailhandtekening

E-mail is krachtig en effectief. De e-mailnieuwsbrief is nog steeds het werkpaard van online marketing. Een van de meest krachtige onderdelen is de e-mailhandtekening, de afsluiting dus van je mail. Je kunt hem beschouwen als een marketingtool op zichzelf. Hier lees je dé 8 redenen waarom dat zo is.

e-mailhandtekening

1. Gebruik een call to action-banner.

Een klikbare banner onderaan je mail is heilzaam voor je conversie. Stel je organiseert binnenkort een congres of een ander event. Neem de link naar de website dan op in je e-mailhandtekening, direct onder je naam en contactgegevens. Je kunt in je vaste ondertekening voor heel veel uiteenlopende zaken aandacht vragen en die kríjg je ook: voor je nieuwe product, een congres, een webinar, je nieuwe openingstijden, je blog, je nieuwsbrief, nieuwe aanbiedingen van je bedrijf, voor je aanwezigheid op social media, ga maar door. Zo werkt een e-mailhandtekening als een geheim wapen, als een soort Paard van Troje. Je bent binnen en dan serveer je je boodschap uit.

2. Maak mensen attent op je nieuwste e-boek.

Je hebt een nieuw e-boek online gezet op je website, promoot het dan onder elke e-mail die je stuurt. Je neemt uiteraard een klikbare link op, maar ook de titel en beschrijving. Zo nemen ook de mensen die niet op de link klikken toch kennis van jouw deskundigheid en activiteiten op jouw vakgebied. Dat draagt bij aan het vertrouwen in jou en je onderneming.

3. Neem een veelzeggende quote of citaat op.

De meeste mensen hebben hun handtekening heel standaard ingesteld met alleen hun naam, functie en contactgegevens. Misschien nog het logo van hun bedrijf erbij en wat LinkedIn- en Twitter-buttons. Als je niets te verwijzen hebt of niet wílt verwijzen naar je blog of seminar, kun je ook een motto opnemen, of een mooi citaat van iemand.

4. Vergeet dat Send by iPhone of Bericht gestuurd vanaf een Samsung Galaxy.

Iedereen werkt nu zoveel op zijn op haar mobiele telefoon dat het een beetje vreemd overkomt om anno 2018 nog te laten weten dat je mailt vanaf je mobieltje. Neem in plaats van die melding liever een meer inhoudelijk bericht op. Een verwijzing naar je blog, naar je nieuwste evenement, workshop, congres of naar een nieuw e-boek. Maak optimaal gebruik van je contactmoment.

5. Neem ook een video op.

Bewegend beeld is een fraaie manier om het schriftelijke en op zichzelf onpersoonlijke karakter van e-mail te verlevendigen. Video is ook één van de meest krachtige en impactvolle manieren om een verbinding aan te gaan met je publiek. In B2B is Human2Human immers net zo belangrijk als in B2C-marketingcommunicatie. Mensen die jou zien spreken stellen eerder vertrouwen in jou en daarmee in je bedrijf en in je producten en diensten.

6. Zorg dat je medewerkers een vaste e-mailhandtekening hebben.

Jouw medewerkers en collega’s hebben de hele dag door contact met klanten, potentiële klanten, leveranciers, sollicitanten, potentiële medewerkers, vrienden, familie, afnemers, andere relaties en vaak is dat een directe band en dus een warme band. Deze e-mailberichten worden heel goed gelezen. Maak gebruik van die warme contacten door hun e-mailhandtekening te voorzien van iets dat gaat over jouw bedrijf, producten of dienstverlening.

7. Zet onder je handtekening naar welk congres of welke beurs jij binnenkort gaat.

De extra informatie onder je contactgegevens hoeft niet betrekking te hebben op jouw eigen bedrijf of jouw eigen evenement of workshop. Je kunt er ook vermelden wanneer en naar welk congres je gaat.

8.Tot slot: houd je contactgegevens zo kort mogelijk.

Als je je naam, adres, website, mobiele nummer en zo opneemt hoef je daar niet steeds voor te zetten dat het gaat om je naam, adres, website en mobiele nummer. Mensen zijn geletterd genoeg om te begrijpen dat het om (web)adressen en telefoonnummers gaat.

Kortom, ook voor je e-mailhandtekening geldt: dress to impress, maar keep it simple en laat overbodige details gewoon weg.