Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

9 tips waardoor Google heel erg van jou gaat houden

Je publiceert een lezenswaardige blog dus je wilt gelezen worden. Daarvoor moet allereerst Google je goed weten te vinden. Je wilt je verhaal over je prachtproducten of onderscheidende diensten kwijt en dat doe je niet voor niets. Besteed dus nog wat extra moeite aan je blog om te zorgen dat Google je vindt én vooral interessant vindt. Hieronder de 9 belangrijkste tips om dat te bereiken.

1. Google honoreert de aandacht en tijd die mensen doorbrengen op je website.

Schrijf goede en interessante teksten. Bezoekers die langere tijd op jouw website rondkijken en zelfs meerdere pagina’s bekijken zijn goed voor je ranking. Google houdt van bezoekers die langer blijven. Probeer mensen dus langer vast te houden dan 10 seconden. Schrijf dus leuke, onderhoudende en/of leerzame en in ieder geval relevante artikelen.

2. Google houdt van de juiste zoekwoorden – maar niet te veel.

Welke zoekwoorden je opneemt in je blog komt nogal nauw. Het verstoppen van zoveel mogelijk termen en woorden ‘achter’ je stukken op je website werkt niet. Eerder averechts zelfs. Dat is iets van vroeger en al lang achterhaald. Anno 2017 noemen we dat niet voor niets over-optimalisatie. Niet optimaal dus. De eigentijdse algoritmes van Google zijn een stuk intelligenter en kijken naar relevantie. Daarbij scoren alleen onderwerpen en zoektermen die bij jou en je bedrijf/producten/diensten passen.

3. Google houdt van herhaling van zoektermen.

Gebruik je zoekwoorden en –termen frequenter. Daarmee kom je hoger in de ranking. Laat je zoekterm dus exact terugkomen in de inhoud, in de beschrijving, in de titel van je blogposts, in hoofdstuktitels, in ankerteksten. Maar laat je zoektermen ook weer niet te vaak terugkomen. Dat werkt namelijk weer tegen je. Maak dus ook gebruik van synoniemen. Zoals Google-vriendelijk schrijven. Of beter gevonden worden door Google. Zoekmachinemarketing. Of SEO-marketing.

4. Google houdt van lange titels en koppen.

Een titel moet niet te kort zijn. Probeer minimaal zes woorden te gebruiken. Zorg wel dat je titel activerend of boeiend is, dat leidt al direct tot een hogere click through rate (CTR). En hoe hoger je CTR hoe hoger je positie in de ranking.

5. Google houdt van korte URL’s.

Houd de URL van een pagina altijd kort. Zorg dat de belangrijkste zoektermen/woorden erin voorkomen en vermijd voorzetsels zoals in, op, achter en dergelijke.

6. Google houdt van snel ter zake komen.

Noem al in de eerste of tweede zin van je tekst de belangrijkste zoekterm of zoektermen. Verderop in de tekst komen die natuurlijk nog terug maar – weer – niet overbodig en al zeker niet storend. Je lezer zal zich daar ook aan ergeren. Sowieso is dit ook goed met het oog op de (natuurlijke) lezer: haar of zijn aandacht moet je ook direct zien te grijpen.

7. Google houdt van langere teksten.

Je blogpost moet niet te kort zijn. Houd een lengte van minimaal 350 woorden aan, dat is ongeveer een A4 vol tekst. Liever langer. Houd hierbij wel in de gaten dat je geen loze tekst publiceert, alleen maar om de tekst te verlengen. De tekst moet interessant en relevant blijven. Gebruik daarom ook tussenkopjes, bulletpoints of duidelijk genummerde lijstjes. Daar houden gewone lezers ook erg van, omdat het een tekst aantrekkelijk en overzichtelijk maakt. En belangrijk: maak alinea’s. Maak váák en veel alinea’s, want daarmee krijg je overzichtelijkere teksten.

8. Google houdt van een heldere illustratie.

Zet in je tekst een goede relevante passende afbeelding en zet de belangrijkste zoekterm in de titel van de afbeelding.

9. Google houdt van linkjes vanuit andere pagina’s naar jouw blogpost.

Links vanuit andere pagina’s naar jouw pagina zijn een teken dat je blogpost ook door anderen interessant wordt gevonden. Verspreid je teksten dus zoveel mogelijk, via e-mailnieuwsbrief maar ook via social media. En zorg ook boven of onder je blogtekst voor duidelijke social-media- knoppen zodat de lezer je tekst snel en makkelijk kan delen.